Skip to main content

Lakaran Interaktif Pra Simulasi (LIPS)


Lakaran Interaktif Pra Simulasi (LIPS)




Sinopsis


Lakaran Interaktif Pra Simulasi (LIPS) adalah kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer yang menekankan pemahaman teori dan aplikasi dengan menggunakan paparan yang membolehkan penggunanya untuk berinteraksi dengan lakaran yang terhasil dan melakukan eksperimen terhadap lakaran yang bersifat simulasi yang ringkas dan berfokus. Melalui kaedah ini, perisian LIPS perspektif dibina dengan menggunakan bahasa pengaturcara Visual Basic for Application (VBA). Kaedah ini mempunyai pontensi yang sangat tinggi untuk dimajukan dalam pendidikan di negara kita, Malaysia.

i.       Dari aspek pedagogi, penggunaan perisian yang menggunakan kaedah LIPS ini boleh dikategorikan sebagai kaedah pembelajaran secara Konstruktivisme. Pengetahuan murid-murid dibina secara aktif melalui gabungan pengalaman baru yang diperolehi semasa menggunakan perisian LIPS dengan teori-teori yang disampaikan oleh guru dan pengalaman sedia ada setiap murid itu sendiri.

Selain itu, penggunan perisian ini melalui kaedah LIPS juga menepati ciri-ciri pembelajaran secara Konstruktivisime iaitu, lebih seronok, lebih berfikir, lebih faham, lebih ingat, lebih yakin dan lebih berkemahiran sosial.

Melalui kemudahan Simulasi yang terdapat di dalam perisian ini, murid-murid dapat menguji teori yang disampaikan, mengaplikasikannya kepada situasi yang baru dan mengintegrasikan pengetahuan baru yang diperolehi dengan binaan intelektual yang sedia wujud pada murid-murid tersebut.
Selain itu, kemudahan membina soalan dari situasi yang boleh ditentukan sendiri membolehkan murid-murid dinilai secara formatif bagi memastikan mereka telah menguasai teori yang dipelajari sebelum mereka diperkenalkan dengan teori-teori yang lain pula.

ii.      Perisian ini belum ada di pasaran semasa. Ia sangat diperlukan untuk membantu murid-murid memahami elemen-elemen dalam lukisan perspektif mengikut kaedah manual mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan dengan lebih mudah lagi.

iii.     Perisian ini juga membolehkan penggunanya melalui pengalaman visual dengan paparan simulasi dan seterusnya membantu mereka memahami hubung kait di antara elemen-elemen di dalam lukisan perspektif dengan kaedah lukisan yang digunakan. Ini memberi peluang untuk mereka menjawap persoalan yang timbul dari teori-teori yang diperkenalkan dalam topik Lukisan Perspektif dan seterusnya menguasai kemahiran yang diperlukan.

Pengalaman visual ini juga membantu imaginasi murid-murid untuk memahami bahawa konsep yang dipelajari adalah tidak asing dengan pengalaman sedia ada dan lebih mudah untuk diterima logiknya.

iv.    LIPS juga memudahkan penggunanya melakukan eksperimen menggunakan kemudahan simulasi yang disediakan. Ini dapat meningkatkan keyakinan murid-murid dalam menguasai kemahiran yang berkaitan. Mereka boleh menjawab persoalan yang timbul jika situasinya berbeza dan kenapa jalan kerja yang diajar sedemikian rupa.

v.      Perisian ini mampu menarik minat dan tumpuan murid-murid kerana ia bukan paparan statik atau animasi, tetapi interaktif dan simulasi. Ini membolehkan penggunanya berinteraksi dan melakukan eksperimen terhadap paparan yang dihasilkan. Kaedah yang unik dan menarik untuk dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran pelbagai mata pelajaran, selari dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan penggunaan ICT dalam pendidikan negara.

vi.    Murid-murid boleh menerokai teori-teori yang dipelajari dan memahami lojik disebalik teori yang disampaikan kepada mereka. Bukan lagi pendekatan yang hanya menghafal jalan kerja. Ini membolehkan mereka meningkatkan sifat ingin tahu dan meningkatkan kreativiti mereka, kerana kerja yang kreatif mencetus minda yang kreatif.

vii.   Pengalaman belajar secara interaktif boleh membantu murid-murid mengingati apa yang dipelajari dengan mudah dan lebih lama kerana kefahaman yang boleh dicapai adalah lebih tinggi. Selain itu, daya ingatan visual murid-murid yang digunakan juga dapat membantu mereka lebih yakin dan ingat lebih lama tentang apa yang telah dipelajarai.


Objektif

i.       Menarik minat murid-murid untuk belajar topik Lukisan Perspektif.

ii.      Membantu murid-murid memahami konsep dalam topik tersebut dengan lebih mudah dan berkesan.

iii.     Membantu murid-murid menguasai kemahiran-kemahiran dalam topik tersebut dengan keyakinan yang lebih tinggi.

iv.    Menggalakan murid-murid untuk berfikir secara kritikal dan kreatif.

v.      Membuka minda murid-murid untuk menggunakan ICT dalam menguasai ilmu dan kemahiran yang dipelajari.

Kumpulan Sasaran

i.       Murid-murid tingkatan 5 yang mengambil mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan.


Comments

Popular posts from this blog

Perkongsian ilmu dan bahan projek.

Alhamdulillah, dapat saya mulakan langkah membina blog ini bagi menyediakan ruang untuk berkongsi sedikit usaha yang menjurus kepada inovasi dan kreativiti dalam melaksanakan tugas sebagai seorang guru. Pada pendapat saya usaha untuk membantu guru-guru adalah penting kerana membantu mereka samalah ertinya membantu murid-murid untuk berjaya dalam pendidikan. Kita sedia maklum, cabaran dalam pendidikan tidak pernah statik. Maka, usaha seperti ini perlu mendapat sokongan sewajarnya oleh semua pihak. Terima kasih kepada Kementerian Pendidikan Malaysia kerana menyediakan medan untuk kami guru-guru berbakti kepada negara kita. Terima kasih kepada pihak JPN Sabah yang juga banyak memberi sokongan kepada usaha-usaha seperti ini. Juga kepada pihak PPD Kudat, SISC+ Kudat dan SMK Abdul Rahim Kudat yang banyak memberi sokongan dan bantuan yang sememangnya diperlukan. Tidak lupa juga keluarga yang turut berkorban untuk terus berjuang demi masa depan yang lebih baik. Semoga perkongsian ini berma...

Mudahnya Skema versi 2.0

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mudahnya Skema versi 2.0 sudah siap dan sedia untuk dimuat turun dalam paparan Mudahnya Skema bahagian muat turun aplikasi. Terima kasih kepada cikgu Ramesh kerana beri feedback tentang isu kemudahan soalan objektif. Sokongan cikgu sangat saya hargai.

Mudahnya PAJSK v1 (Post 1)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah, pagi ni dapat saya upload pengisian paparan Mudahnya PAJSK v1. Ada saya muatkan sedikit penerangan tentang sistem ini dan demo ringkas. Jika cikgu-cikgu berminat untuk mengetahui lebih lanjut, ikuti perkembangan projek ini. Insya Allah, dalam masa terdekat akan saya sediakan file Acuan Mudahnya PAJSK untuk kegunaan sekolah-sekolah lain. Terima kasih.